Hyvät esimiestaidot ovat opeteltavissa, yksi tärkeä esimiehen taito on ratkoa ristiriitoja rakentavasti ja auttaa työyhteisöään ja alaisiaan saavuttamaan paras mahdollinen lopputulos. Sovittelutaidoilla on suuri merkitys työyhteisöjen konfliktien ja ristiriitojen ennalta ehkäisyssä. Nykyinen työelämä vaatii joukkuetaitoja ja ihmiset ovat keskenään erilaisia – yhteentörmäyksiltä ei voida välttyä, mutta oleellista on, miten ristiriitoihin ja yhteentörmäyksiin on valmistauduttu ja miten esimies osaa sovitella työyhteisön konflikteja ja ristiriitoja.
Työyhteisöjen johto ja esimiehet ovat avainasemassa sovittelevan työkulttuurin luomisessa työyhteisöihin. Muistathan, että yrityksen johto on vastuussa henkilöstön hyvinvoinnista työturvallisuuslain mukaisesti.
Sovitteleva vuorovaikutus ja restoratiivisuus estävät konfliktien syntymistä ja edesauttavat henkilöstön työhyvinvointia ja osaltaan ehkäisevät henkilöstön ei-toivottua työkäyttäytymistä. Sovittelevalla työkulttuurilla voidaan ehkäistä pitkittyneiden ilmapiiriongelmien haitallisia vaikutuksia sekä parantaa ihmisten työhyvinvointia.
Työpaikan ilmapiiriongelmia ovat esimerkiksi:
- puhumattomuus,
- loukkaantumiset,
- mielipaha,
- yksipuolinen vuorovaikutus.
Pahimmillaan haitalliset vaikutukset lisäävät henkilöstön poissaoloja ja heikentävät työilmapiiriä ja työhyvinvointia. Huono työilmapiiri ja työpahoinvointi heijastuvat heikentävästi tuottavuuteen sekä henkilöstön (työ)hyvinvointiin. Myös juridisia hankaluuksia saattaa ilmetä. On myös oleellista huomioida, että yrityksen johto on vastuussa henkilöstön hyvinvoinnista työturvallisuuslain mukaisesti.
Tarjoan esimiehille ja johdolle suunnattua työyhteisökohtaisesti suunniteltua sovittelutaitovalmennusta.
Sovittelutaitojen valmennus pitää sisällään mm. seuraavia aiheita:
- konfliktien ja ristiriitojen tunnistaminen
- restoratiivinen sovittelu
- vuorovaikutuksen merkitys ristiriitatilanteissa
- sovittelusta oppiminen
- johtajuuskonfliktit
- työyhteisökohtaisesti sovittavat erilliset alakohtaiset asiat.