Otan täällä blogin puolella esiin aiheita, joista ihmiset usein kysyvät. Yksi usein toistuva kysymys liittyy siihen, että onko työilmapiirin ongelmat vain ikäviä juttuja, joita pitää sietää, vai onko niiden korjaamiseksi joitakin velvoitteita?
Kyllä on velvoitteita.
Kun puhutaan työilmapiiristä, niin helposti saattaa unohtua sellainen tosiasia, että työyhteisön ilmapiirin ylläpitämistä ohjaa lainsäädäntö aivan samoin kuin esimerkiksi fyysisen työturvallisuuden huolehtimisesta. Suomessa asiaa valvovat Aluehallintovirastot (AVI) ja heidän sivuillaan todetaan esimerkiksi häirinnän ja psykososiaalisen kuormituksen osalta yksiselitteisesti näin:
”Häirintä tai muu epäasiallinen kohtelu työpaikalla voi vaarantaa työntekijöiden terveyden. Työnantajalla on velvollisuus puuttua työpaikalla tapahtuvaan häirintään saatuaan siitä tiedon.”
”Työnantajan pitää oma-aloitteisesti välttää tai vähentää työn kuormitustekijöiden aiheuttamaa vaaraa tai haittaa työntekijöiden terveydelle. Psykososiaalisia kuormitustekijöitä voidaan hallita yhtä järjestelmällisesti kuin fyysisen työympäristön epäkohtia.”
Työhyvinvointi on kokonaisuus, jonka muodostavat työ ja sen mielekkyys, terveys, turvallisuus ja hyvinvointi. Työhyvinvointia lisäävät muun muassa hyvä johtaminen, työntekijöiden ammattitaito sekä työyhteisön ilmapiiri.
Työhyvinvointi vaikuttaa muun muassa työssä jaksamiseen. Hyvinvoinnin ollessa hyvällä tasolla työn tuottavuus ja työhön sitoutuminen kasvaa ja sairauspoissaolojen määrä vähenee.
Hyvinvointi työpaikalla on sekä työnantajan että työntekijöiden vastuulla. Työnantajien ja työntekijöiden tulee ylläpitää ja kehittää työhyvinvointia yhdessä.
Lähtökohtaisesti työyhteisön johdolla sekä esimiehillä on kuitenkin vastuu siitä, että työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja kehittäminen toteutuvat.
Työnantajalla on työturvallisuuslain mukaan yleinen huolehtimisvelvollisuus pitää huolta työntekijöidensä turvallisuudesta ja terveydestä työssä.
Työhyvinvointi kuuluu yleisen huolehtimisvelvoitteen piiriin ja on osa työnantajan velvollisuuksia.
Työnantajan velvollisuus on puuttua
Työturvallisuuslaissa työnantaja velvoitetaan puuttumaan heti tietoonsa tulleeseen terveyttä vaarantavaan asiaan, kuten esimerkiksi työpaikkakiusaamiseen.
Työsopimuslaki myös viittaa työnantajan velvollisuuteen huolehtia työntekijän työturvallisuudesta.
Työntekijän velvollisuus
Työyhteisön jäsenillä on myös osaltaan vastuu puuttua havaitsemaansa ongelmatilanteeseen.
Työturvallisuuslain (18 § Työntekijän yleiset velvollisuudet) mukaan työntekijän on käytettävissään olevin keinoin huolehdittava niin omasta kuin muiden työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä. Työntekijän on työpaikalla vältettävä sellaista muihin työntekijöihin kohdistuvaa häirintää ja muuta epäasiallista kohtelua, joka aiheuttaa heidän turvallisuudelleen tai terveydelleen haittaa tai vaaraa.
Velvollisuus toimia
Työturvallisuuslain pykäliin sisältyy aktiivinen toimimisvelvollisuus, joka velvoittaa ilmoittamaan havaituista työturvallisuutta vaarantavista tekijöistä. Samoin kuten työntekijä huomatessaan esimerkiksi vaaraa aiheuttavan viallisen koneen, on hän velvoitettu ilmoittamaan siitä välittömästi, ovat myös työntekijän henkiseen terveyteen vaikuttavat konfliktit vaaratilanteita, joihin tulee reagoida ja joista tulee ilmoittaa.
Velvollisuus osallistua
Mikäli työnantaja on ottanut työturvallisuutta vaarantavan ongelmatilanteen ratkaisemiseksi käyttöön työyhteisösovittelun, niin tilanteessa osallisina olevilla työntekijöillä ja esimiehillä on lain mukainen velvollisuus osallistua sovitteluun tilanteen ratkaisemiseksi.
Työyhteisösovittelu ja työyhteisöohjaus ovat keinoja, joilla työnantaja voi edesauttaa työyhteisön ilmapiirin kehittymistä lain velvoittamalla tavalla.